Geplaatst op 2 december 2016
Een kind het stempel autisme opplakken, doe je als pedagogisch medewerker niet zomaar. En dat is maar goed ook, vindt Swanet Woldhuis. ‘Het is verstandig en professioneel om hierin terughoudend te zijn.’ Waar zij zich wel zorgen over maakt, is dat kinderopvangprofessionals vaak niet weten hoe ze autisme op jonge leeftijd kunnen herkennen en hoe ze ouders over hun bevindingen informeren. Zij pleitte eerder al dat professionals die met kinderen werken bijscholing zouden moeten krijgen op dit gebied.
Woldhuis is geen voorstander van een checklist om te kijken of een kind inderdaad autistisch is. Er is zo’n lijst beschikbaar waar jeugdartsen mee werken, maar het voert volgens haar te ver om die in de kinderopvang te gebruiken. Er is wel een korte lijst van aandachtspunten:
Woldhuis raadt pedagogisch medewerkers af om ouders bij een vermoeden te vertellen dat hun kind autisme heeft. ‘Je kunt ouders wel vertellen wat normaal gedrag zou zijn op deze leeftijd en op welke punten het kind lijkt af te wijken. Je helpt hen dan met jouw professionele observaties, maar je trekt geen conclusie.’